یک مهندس ICT

مطالب درسی و مقالات مربوط به فناوری ارتباطات و اطلاعات را می توانید اینجا بیابید .

یک مهندس ICT

مطالب درسی و مقالات مربوط به فناوری ارتباطات و اطلاعات را می توانید اینجا بیابید .

فناوری واقعیت مجازی فضانوردان را قادر به سونوگرافی و جراحی خواهد

فناوری واقعیت مجازی فضانوردان را قادر به سونوگرافی و جراحی خواهد

در فضا هیچ اورژانس یا مرکز پزشکی‌ای در نزدیکی فضانوردان نیست، در این صورت در مأموریت‌های طولانی چگونه می‌توان از سلامت فضانوردان اطمینان حاصل کرد؟


آژانس فضایی اروپا یا ESA  به تازگی نمونه اولیه وسیله‌ای را ساخته است که می‌تواند این مشکل را تا حدودی حل کند. این وسیله به  اختصار CAMDASS نام دارد که مخفف سیستم تشخیص و جراحی به یاری کامپیوتر است.


این وسیله از فناوری واقعیت افزوده بهره می‌برد و به صورت یک نمایشگر قابل نصب روی سر است، می‌تواند به فضانوردان کمک کند که پاره‌ای از کارهای پزشکی را خودشان انجام بدهند، این وسیله می‌تواند به صورت سه‌بعدی در تشخیص بیماری‌ها به آنها یاری کند و حتی در آینده فضانوردان را قادر کند که پاره‌ای از جراحی‌ها را خودشان انجام بدهند.

در چند سال اخیر فناوری واقعیت افزوده، کاربردهای زیادی به پا کرده است، واقعیت افزوده تصاویر واقعی و مجازی را در هم می‌آمیزد، مثلا وقتی به صفحه موبایل خود نگاه کنید، می‌توانید محیط پیرامون خود را ببینید و در عین حال در روی این تصویر علایم و نشانه‌هایی ببینید که فاصله و مکان نزدیک‌ترین رستوران، پمپ بنزین یا بیمارستان را به شما نشان می‌دهند.

در حال حاضر CAMDASS روی تشخیص بیماری‌ها به کمک سونوگرافی تمرکز دارد، سونوگرافی یک وسیله غیرتهاجمی و مؤثر در تشخیص بسیاری از بیماری‌ها و آسیب‌هاست و جالب است بدانید همین حالا هم در ایستگاه فضایی بین‌المللی، امکان استفاده از آن وجود دارد.

فضانوردان آینده که در مأموریت‌هایشان از زمین بسیار فاصله می‌گیرند، باید بتوانند از یکدیگر مراقبت کنند، مشاوره و مکالمه  آنها با متخصصان زمینی به خاطر فاصله زیاد ممکن است، ناممکن یا با تأخیر زیاد همراه باشد، پس آنها باید به خودشان متکی باشند. همه آموزش‌های پزشکی را نمی‌توان به فضانوردان آموخت و آنها را مبدل به پزشک/فضانورد کرد، پس چاره‌ای نیست که ابزاری کمکی طراحی شود و به دست فضانوردان داده شود.

CAMDASS  به صورت یک نمایشگر روی سر نصب می‌شود، این وسیله کمک می‌کند که فضانورد به درستی پروب یک وسیله اولتراسونوگرافی را روی بدن بیمار حرکت بدهد. این سیستم برای پیگیری حرکات فضانورد و شناسایی موقعیت بیمار از یک دوربین فروسرخ استفاده می‌کند.

به این ترتیب، فضانورد درمانگر روی صفحه نمایش خود مشابه همه فناوری‌های واقعیت افزوده تصویری از بدن بیمار را که روی آن محل اعضای حیاتی نشانگذاری شده می‌بیند.

با تکمیل CAMDASS ، این سیستم مبدل به یک فناوری پزشکی از راه دور کارا می‌شود و علاوه بر فضا می‌تواند در کشورهای در حال توسعه هم مورد استفاده قرار بگیرد.

کارایی نمونه اولیه این وسیله در بیمارستان دانشگاه سنت پییر در بروکسل بلژیک مورد آزمایش قرار گرفته است.

منبع

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد